25. 02. 2011.

pasulj

... zimsko vreme trazi i odgovarajucu hranu... kuvam pasulj, grah, fazolu, prebranac i kako li jos sve ne zovu ovo mahunarku-jelo, vrlo hranljivo i popularno u ovim balkanskim krajevima... kuvam za dva dana, obarim ga, prospem vodu, naspem drugu, kuvam u expres loncu 45 min, onda procedim... u wok tavi nasecem crni luk, papriku, persun, beli luk, preprzim na maslinovom ulju i dodam skuvan grah, promesam, proprzim, zacinim po ukusu i gotovo... slicno, ali malo lakse i za spremanje i jelo od makedonskog specijaliteta tavce-na gravce koji se jace zacinjava i jos zapeceno u rerni... ovom mom jelu ja ne dodajem slaninu, kobasice i slicno, eventualno se dodaju pilece ili curece virsle, ali nije obavezno... prosli put sam kuvala grah tetovac, a sad je onaj sareni, mislim da ce biti dobar, bitno je da se dobro skuva, tu meru obicno nadjem za jedan pasulj tek drugi put jer jednom ostane malo grickav, a drugi put se raskuva, treba imati iskustvo koliko ga kuvati: 45 ili 50 ili 55 minuta u expres loncu, a bez lonca duplo vise...


... nekada davno kad smo bili deca, pasulj je bio cesta hrana, kod nas prosecno bar jednom sedmicno, pa dva dana, s tim sto bi moja mama preskocila jedan dan i napravila nesto drugo, a kad bi se pasulj opet jeo drugi dan bez mesa, onda bi dodala palacinke... ona je od svoje majke, a kasnije u Banatu od nekih švabica naucila svasta od domacinskih poslova i vestina, krasno je kuvala, sila, vezla, a cak je znala i muske zanatske poslove, da bilo sta popravi sto se pokvari od pokucstva, imala je sto bi se reklo zlatne ruke... moje drugarice u osnovnoj, pa i srednjoj skoli su jele pasulj skoro svaki dan, takvo je vreme bilo, socijalizam, radnicka klasa, nizak standard, a corbast pasulj je bio izdasan i kalorican za siromasne porodice sa vise dece, u kojima je radio samo otac... eto moja mama je bila domacica, sa nama u kuci i od malo pravila puno, od nista, svasta i nikad joj nije nestalo novca od 1. do 31. u mesecu kao njenim komsinicama... ipak pasulj smo voleli brat i ja, a moja sestra se bunila i govorila: 'kad se udam, jesti cu svaki dan snicle', sto se na neki nacin i ostvarilo...